Hoppa till sidans innehåll

Superstar Experience 21.3! Köp biljett!

Nyttigt att veta

Adressförändringar

Adressförändringar riktas till Michaela von Hellens, (02) 277 7377, michaela.vonhellens(a)abosvenskateater.fi

Besöksadresser

Stora scenen: Auragatan 10
Studioscenen: Eriksgatan 13 B, 4. vån
Tiljan: Eriksgatan 13 A.
Kansliet: Eriksgatan 13 B, 4. vån
Biljettkassan: Auragatan 10, Thalia i Hansaköpcentret

Tillgänglig ingång till Stora scenen vid biljettkassan i Thalia. Kontakta biljettkassan på förhand eller en publikvärd när ni kommer.

Bussvoucher

Åbo Svenska Teater erbjuder ett resebidrag till grupper på över 30 personer till våra egna föreställningar på Stora scenen. Boka teaterbiljetter som vanligt direkt från teatern och förhandla med ditt bussbolag. Ni betalar busskostnaderna som vanligt men använder vouchern ni fått av oss som är värd 100 euro. Sedan fakturerar bussbolaget Åbo Svenska Teater för dessa 100 euro med vouchern.

Kontakta gruppförsäljningen (02) 277 7379 för mera information.

Bussar kan parkera i centrum bl.a. på Slottsgatan, Universitetsgatan och Eskilsgatan.

En karta över bussparkeringsplatser hittas här

Feedback

Vi tar gärna emot respons. Feedback gällande föreställningen kan ges till teaterns personal, du kan även skicka epost till adressen info(a)abosvenskateater.fi

Du kan också ge feedback via denna länk

Fotografering och inbandning förbjuden

Det är förbjudet att spela in föreställningarna bl a av upphovsrättsliga skäl. Däremot är det välkommet att fotografera och filma under applådtacket!

Förbjudet att föra in mat och dryck i salongen

Njut av förfriskningar i teatercaféet på pausen. Ta inte in mat eller dryck, och inte heller karameller med prasslande papper, i salongen.

Föreställningarna börjar punktligt

Publiken ombedes komma till teatern i god tid eftersom föreställningarna börjar punktligt. Publiken meddelas om att föreställningen skall börja genom tre ringningar. Dörrarna in till salongen öppnas 15 minuter innan föreställningens början. Första ringningen sker ungefär 10 minuter innan föreställningens början, andra ringningen ungefär 5 minuter innan och tredje ringningen precis innan dörrarna till salongen stängs och föreställningen börjar. Om man blivit försenad släpps man in i salongen först efter pausen.

Garderob

Uppe på balkongerna ( eller första och andra raden) finns obevakade knaggar där man kan hänga rockarna. På gatuplan finns en bevakad garderob där man kan förvara kappor under föreställningarna. Garderobsavgiften ingår i biljettpriset.

Hittegods

Föremål som hittas på teatern förvaras i teaterns biljettkassa till spelårets slut, därefter förs de till hittegodsbyrån på Åbo polisstation.

I pausen

Pausen är ca 20 minuter. Teaterns pausservering sköts av Rebelle Bakery, som vid behov kan hålla öppet också före föreställningen. Det lönar sig att boka sin servering på förhand så dukas den fram färdigt till pausen.

Läs mer om serveringen här

Induktionsslinga och textning

Teatern har ingen induktionsslinga för tillfället, men vi textar alltid våra egna produktioner på Stora scenen.

Textningen projiceras ovanför scenen och kan inte fullt ut följa replikerna på scen, då och då behöver vi förkorta eller förenkla. Vi värnar om textningen i ett led att göra teaterkonsten alltmer tillgänglig för en allt bredare publik.

Textningen syns inte från alla platser i salongen. De bästa platserna för att följa med textningen är mitt på parketten, på första balkongens mitt och främsta bänkrad samt på andra balkongens främsta bänkrad.

Textning till en mobiltelefon eller annan smartenhet

Du kan följa textningen på din egen iPhone eller Android-telefon. Därtill har teatern en begränsad mängd smarttelefoner som lånas ut av våra publikvärdar. Det textningssystem vi använder är utvecklat av det finländska bolaget Loitsut. Appen heter Subtitle Mobile och hittas i Apples App Store och Google Play.

Teaterns personal hjälper dej gärna innan föreställningen eller i pausen.

Läs mera om textningsappen här.

Inställning av en föreställning

Om en föreställning ställs in kan kunden byta sin biljett mot en ny, ett presentkort eller få pengarna tillbaka för biljetten. Teatern ersätter inte övriga kostnader, som till exempel biljetternas leverans- eller portokostnader, rese- och övernattningskostnader osv.

Lokaltrafik

Åbo Svenska Teater samarbetar med Åbo regiontrafik. Teaterbiljetten är också en Fölibiljett som kan användas på Fölis bussar och vattenbussar innan och efter evenemanget. Ingen separat biljett behövs. Med en evenemangsbiljett som innehåller en Föli-biljett kan du resa med Föli 3 timmar innan och 2 timmar efter föreställningen. Du kan resa sammanlagt fyra resor med biljetten så vid behov kan du byta linje en gång i båda riktningarna. Föli trafikerar i Åbo, S:t Karins, Reso, Lundo, Nådendal och Rusko och samma biljetter gäller i hela området.

Titta närmare på bussrutter till teatern här

Med rullstol

Det finns 4 rullstolsplatser vid Stora scenen, de befinner sig på högra (2 platser) och vänstra (2 platser) sidorna av parketten. På Studioscenen finns utrymme för 2 rullstolar. Ingång för rullstolsburna till Stora scenen finns vid biljettkassan i Thalia-delen av Hansa-kvarteret. Kontakta gärna biljettkassan på förhand eller en publikvärd när ni kommer.

Tillgänglig toalett finns i anslutning till restaurangen intill den tillgängliga ingången. Våra publikvärdar hjälper dig gärna hitta rätt.

Se karta över teaterkvarteret

Mobiltelefoner och andra elektroniska apparater

Vi ber vänligen publiken stänga av sina mobiltelefoner och andra elektroniska apparater under föreställningen.

Parkering

I Åbo centrum finns parkeringsplatser bl.a. i Turun Toriparkki, Louhi parkeringshall och bredvid Saluhallen.

Programblad

Mera information om föreställningen hittas i programbladet där det ofta finns intressanta och upplysande fakta om pjäsen, dess författare och bakgrund, de medverkande, rollkaraktärerna och skådespelarna. Programbladen säljs i biljettkassan och i garderoberna.

Resumé

Till de flesta pjäser finns gratis resuméer på finska och svenska att få av publikvärdarna. De finns också tillgängliga på respektive pjäs egen sida.

Salongskarta

Klicka här för att titta på vår salongskarta

Tack till de medverkande

Om du vill skicka blommor eller presenter till de medverkande i föreställningen kan du lämna de kortförsedda gåvorna till publikvärdarna i garderoben. Publikvärdarna ser till att presenterna kommer fram till rätt person, skådespelarna får till exempel sina blommor i tid till applåderna i slutet av föreställningen.

Textning

Teatern har ingen induktionsslinga för tillfället, men vi textar alla våra egna produktioner på Stora scenen.

Textningen projiceras ovanför scenen och kan inte fullt ut följa replikerna på scen, då och då behöver vi förkorta eller förenkla. Vi värnar om textningen i ett led att göra teaterkonsten alltmer tillgänglig för en allt bredare publik.

Textningen syns inte från alla platser i salongen. De bästa platserna för att följa med textningen är mitt på parketten, på första balkongens mitt och främsta bänkrad samt på andra balkongens främsta bänkrad.

Textning till en mobiltelefon eller annan smartenhet

Du kan följa textningen på din egen iPhone eller Android-telefon. Därtill har teatern en begränsad mängd smarttelefoner som lånas ut av våra publikvärdar. Det textningssystem vi använder är utvecklat av det finländska bolaget Loitsut. Appen heter Subtitle Mobile och hittas i Apples App Store och Google Play.

Teaterns personal hjälper dej gärna innan föreställningen eller i pausen.

Läs mera om textningsappen här.

Toaletter

Stora scenen och Tiljan:
Toaletter finns i teaterns foajé samt på 1:a (i caféet) och 2:a våningen. Tillgänglig toalett finns i anslutning till restaurangen intill den tillgängliga ingången. Våra publikvärdar hjälper dig gärna hitta rätt.

Se karta över teaterkvarteret

Studion: Toaletterna finns i foajén.

Åldersrekommendationer

Teaterns åldersrekommendationer är flexibla. Främst handlar det om föräldrarnas omdöme, att känna sina egna barns teatervana och känslighet. Mera information på varje pjäs egen sida.