Hoppa till sidans innehåll

Extra KAJ-föreställning 5.10 kl. 18! Köp biljett

Teaterns fasad fotad i dagsljus från hörnet av Eriksgatan och Auragatan.

Tillgänglighet i teaterhuset och på turné

Här kan du läsa om tillgänglighet i våra olika utrymmen. Längst ner på sidan finns information om textning, induktionsslinga, syntolkning och doftfria föreställningar.

Våra utrymmen har olika ingångar och tillgänglighetsgrad. På din biljett framgår i vilket utrymme föreställningen spelar. I teaterhuset finns tre scener: Stora scenen, Studioscenen och Tiljan. Tiljan är också vår teaterrestaurang.

En ledsagare till en person som har ett Funktionshinderkort har alltid gratis tillträde till våra tillställningar. Ledsagaren bör boka en egen biljett i vår biljettförsäljning.

Kontakta oss gärna om du har frågor: biljetter(a)abosvenskateater.fi, tfn. 02-277 7377

Ankomst och biljettförsäljning

Parkering

Teatern har inga egna parkeringsplatser. I Åbo centrum finns parkeringsplatser bl.a. i Turun Toriparkki, Louhi parkeringshall och bredvid Saluhallen.

Hitta rätt

Se karta över teaterhuset.

Biljettförsäljningen

Biljettförsäljningen i köpcentret Hansa är tillgänglig för personer som är rullstolsburna.
En timme innan föreställning på Stora scenen flyttar biljettförsäljningen in till foajén, ingång via teaterns huvuddörrar på adressen Auragatan 10. Läs mer under Stora scenen.

Stora scenen

Platser

Det finns 4 rullstolsplatser i teatersalongen. Platserna befinner sig på högra (2 platser) och vänstra (2 platser) sidorna på parketten. På grund av parkettens lutning placeras en vågrät stödplatta under varje rullstol. För att boka biljett, kontakta biljettförsäljningen. Hiss för personer med begränsad rörelseförmåga går endast till första balkong. Hissen är låst. Kontakta publikvärd för assistans. En del av våra utrymmen har heltäckningsmatta.

Ingång

Ingång via teaterns huvuddörrar på adressen Auragatan 10. Se karta över teaterhuset. Den tillgängliga ingången är belägen i Thalia-delen av köpcentret  Hansa (ingång till höger om teaterns huvuddörrar). Ingång till teatern sker genom hissen i restaurangens vindfång på bottenplan. Hissen är låst. Kontakta publikvärd vid ankomst för att få hjälp.

Du når publikvärdarna en timme innan föreställning på tfn. 044 7888 850.

En timme innan föreställning på Stora scenen flyttar biljettförsäljningen in till foajén, som nås på samma sätt som ovan.

Toalett

Toaletter finns i foajén på bottenplan, samt i caféet 1,5 våningar upp. Tillgänglig toalett finns bredvid den tillgängliga ingången på restaurangens sida. Våra publikvärdar hjälper dig gärna att hitta rätt.

Pausservering

Pausserveringen sker i caféet och Tiljan. Dessa har begränsad tillgänglighet. De ligger en och en halv våning upp från bottenplan i teaterhuset. Hissen går till första våningen. Hissen är låst. Kontakta publikvärd för assistans. Från första våningen går en trappa och en stolhiss till Tiljan. Då serveringen förhandsbeställs kan dukningen ske på första raden, dvs till samma våning dit man kan ta sig med hissen.  Läs mer om pausserveringen här.

Textning och induktionsslinga

Vi textar alla teaterns egna produktioner på Stora scenen. Läs mer och notera de rekommenderade platserna under rubriken Textning.
Teatern har en induktionsslinga. Läs mer och notera de rekommenderade platserna under rubriken Induktionsslinga.

Tiljan

Teaterns historiska arkitektur begränsar delvis tillgängligheten.

Utrymmet

Tiljan har begränsad tillgänglighet. Utrymmet Tiljan ligger en och en halv våningar upp från bottenplan i teaterhuset. Hissen går till första våningen. Därifrån går en trappa och en stolhiss till Tiljan. Utrymmet har en heltäckningsmatta. Det är fri placering i utrymmet.

Ingång

Ingång via teaterns huvuddörrar på adressen Auragatan 10. Se karta över teaterhuset. Den tillgängliga ingången är belägen i Thalia-delen av köpcentret  Hansa (ingång till höger om teaterns huvuddörrar). Ingång till teatern sker genom hissen i restaurangens vindfång på bottenplan. Hissen är låst. Kontakta publikvärd vid ankomst för att få hjälp.

Du når publikvärdarna en timme innan föreställning på tfn. 044 7888 850.

Toaletter

Toaletter finns i foajén på bottenplan, samt i caféet 1,5 våning upp. Tillgänglig toalett finns bredvid den tillgängliga ingången på restaurangens sida. Toaletterna är märkta med WC, samt WC & pissoar. Våra publikvärdar hjälper dig gärna att hitta rätt.

Parkering

Teatern har inga egna parkeringsplatser. I Åbo centrum finns parkeringsplatser bl.a. i Turun Toriparkki, Louhi parkeringshall och bredvid Saluhallen.

Studioscenen

Hitta rätt

Ingång till Studioscenen sker genom Hansakvarteret, Eriksgatan 13. Se karta över teaterhuset.

Biljettförsäljningen

Försäljningen av biljetter till Studioscenens föreställningar sker i biljettförsäljningen i Hansa. Observera dock att timmen innan föreställning på Stora scenen flyttar biljettförsäljningen in till foajén, ingång via teaterns huvuddörrar på adressen Auragatan 10. Läs mer under rubriken Stora scenen. Biljettförsäljningen i köpcentret Hansa är tillgänglig för personer som är rullstolsburna.

Platser 

Det finns 2 platser för rullstolsburna, de befinner sig på högra (1 plats) och vänstra (1 plats) sidan av läktaren. För att boka biljett, kontakta biljettförsäljningen.

Ingång

Via Hansa-kvarteret på adressen Eriksgatan 13. Se karta över teaterhuset. Studioscenen ligger på fjärde våningen och är tillgänglig via hiss eller trappor. 

Toalett

Det finns en tillgänglig toalett i Studioscenens foajé.

Textning och induktionsslinga

Alla föreställningar textas INTE. På varje produktions egen sida hittar du information om textning erbjuds eller ej. Produktionerna hittar du här. Nedan kan du läsa hur textningen fungerar på Studioscenen, i de fall textning erbjuds.
Studioscenen har INTE en induktionsslinga.

Turné

Teaterns turnéföreställningar spelas i många olika sorters lokaler och vi strävar efter att spela i utrymmen som är tillgängliga.

Textning

Alla föreställningar på turné textas INTE. På varje produktions egen sida hittar du information om texting erbjuds eller ej. Produktionerna hittar du här. Nedan kan du läsa hur textningen fungerar på turnén, i de fall textning erbjuds.

På turnéspelplatser finns i regel INTE induktionsslinga tillgänglig.
För mer information om tillgängligheten på någon specifik turnéspelplats kontakta turnékoordinator Frida Elmvik, frida.elmvik(a)abosvenskateater.fi,  tfn. 044 054 2121.

Textning

Vi textar alltid våra egna produktioner på Stora scenen på svenska och finska. Hösten 2024 textar vi även Fröken Julie både på Studioscenen och på turné.

Textningen fungerar som ett stöd och kan inte fullt ut följa replikerna på scen, oftast behöver vi komprimera. Vi värnar om textningen i ett led att göra teaterkonsten allt mer tillgänglig för en allt bredare publik.

På Stora scenen kan textningen läsas ovanför scenen. Textningen syns bäst från parketten, raderna 5-12 samt från 1:a radens A-platser. I biljettförsäljningen hjälper vi dig gärna att hitta lämpliga platser.

Det är också möjligt att följa med textningen i den egna mobiltelefonen. På Studioscenen och på turné är detta det enda sättet att ta del av textningen.

Textning till en mobiltelefon eller annan smartenhet

Du kan följa textningen på din egen iPhone eller Android-telefon. Därtill har teatern några smarttelefoner som lånas ut av våra publikvärdar. Det textningssystem vi använder är utvecklat av det finländska bolaget Loitsut. Appen heter Subtitle Mobile och hittas i Apples App Store och Google Play.

Teaterns personal hjälper dej gärna innan föreställningen eller i pausen.

Induktionsslinga

Teatern har en induktionsslinga på Stora scenen. Den fungerar bäst på de platser som är markerade med grönt på salongskartan här under. Ta kontakt med vår biljettförsäljning för att få hjälp med att välja bästa möjliga plats! Biljettförsäljningen är öppen ti-lö kl. 12-15, tfn 02-277 7377 eller biljetter(a)abosvenskateater.fi .

Syntolkning

Vi strävar till att ordna åtminstone en syntolkad föreställning per egen produktion.

Vad betyder det när en föreställning är syntolkad?

Kort sagt innebär syntolkning att verbalisera det visuella. Syntolkningen sker genom en öronsnäcka för dem som vill ha tillgång till syntolkningen. Syntolken berättar och beskriver det som sker på scenen; vilka som är på scenen, vad de har på sig, ansiktsuttryck, kroppsspråk, scenografi och dylikt. Syntolkning kompletterar den hörda upplevelsen, så att man kan följa med handlingen och föreställningen.

Åbo Svenska Teater syntolkar på svenska.

Du kan läsa mera om syntolkning här.

En föreställning med syntolkning påverkar inte dem i publiken som inte tar del av syntolkningen, för resten av publiken är det en helt vanlig föreställning. Syntolkning är ett sätt att göra teater tillgängligt även för dem med nedsatt syn och är en väsentlig del av ett tillgängligt kulturutbud

Doftfria föreställningar

Vi ordnar med jämna mellanrum doftfria föreställningar. Salongen är då så långt som möjligt fredad från dofter. Vi uppmanar vår publik att komma till dessa föreställningar utan parfymerad kosmetik, såsom deodorant,  parfym, rakvatten och hårspray. Dessutom önskar vi att publiken inte röker intill teaterns ingång. Vi kan tyvärr ändå inte garantera total doftfrihet i salongen. Svårt doftkänsliga personer får flytta plats fritt om den angivna platsen omges av alltför starka dofter. 

Doftöverkänslighet innebär att olika dofter och lukter förorsakar fysiska symtom så som snuva, huvudvärk och illamående. Doftkänslighet är inte samma sak som doftallergi, vilket innebär allergi för parfymerad kosmetik och som förekommer på huden. Doftallergi är kronisk.

Allergi- och astmaförbundet gjorde för fem år sedan första gången en studie om doftöverkänslighet riktad till finländare. Enligt studien lider ca 10% av vår befolkning av doftöverkänslighet det vill säga det berör ungefär en halv miljon finländare.