Programblad

DET SOM BLIR KVAR

Tre syskon. Tre olika liv. Och en kopp kaffe på det.

Om pjäsen

Nyskriven dramakomedi

Efter att mamma Alice har dött träffas Mikaela, Niklas och Maria. Syskonen träffas sällan. Mikaela och Maria kommer till barndomshemmet vid åkerkanten första gången på flera år. Här på landsbygden går bussarna allt mer sällan. Niklas har bott kvar hela sitt liv. Han och hemvårdaren Pati har redan dödstädat åt Alice. 

Hur handskas syskonen med minnen och känslor som bubblar till ytan? Vilka roller faller de i, när de samlas under samma tak?

Per Ehrströms nyskrivna dramakomedi kombinerar tragikomik och tröstande iakttagelser om hur tafatta vi människor kan vara när det kommer till förlust och familjeförhållanden. Det som blir kvar handlar om val i livet, om syskonrelationer och om – det som blir kvar.

Morsan orka nästan aldrig äta maten de skicka från
hemservicen.

Konstnärligt team

Vi har alla våra uppgifter för att en pjäs ska kunna presenteras på scen

Per Ehrström

Manus

Per Ehrström image

Carl Alm

Regi

Carl Alm image

Heidi Wikar

Scenografi och kostymdesign

Heidi Wikar image

Juho Golnick

Ljus- och ljuddesign

Juho Golnick image

Sabina Segerström

Maskdesign

Sabina Segerström image

Konstnärliga teamets ord

Medverkande

Vi som står på scenen

Skådespelarna image

Skådespelarna

Från vänster Malin Saine, Julia Korander, Willjam Tigerstedt. Längst framme Ingemar Raukola

Julia Korander image

Julia Korander

Utbildad skådespelare. Magisterexamen vid det svenskspråkiga utbildningsprogrammet för skådespelarkonst, Konstuniversitetets Teaterhögskola. Tillhör ÅSTs fasta ensemble sedan år 2024. Utexaminerad artesan inom sömnad och beklädnad.

Julia Korander image

Julia Korander

 

-Jag är det mellersta barnet i en syskonskara på tre systrar och tre bröder. Vi är en vargflock i livets berg- och dalbana, var och en alldeles normal, ända tills vi träffas…
Mina syskon är de enda fiender jag varken kan eller vill leva utan.

Ingemar Raukola image

Ingemar Raukola

Utbildad skådespelare vid Teaterhögskolan i Luleå. Magisterexamen vid det svenskspråkiga utbildningsprogrammet för skådespelarkonst, Konstuniversitetets Teaterhögskola 2005. Tillhör ÅSTs fasta ensemble sedan år 2020.

Ingemar Raukola image

Ingemar Raukola

-Är uppvuxen med allt en kan tänkas ha i syskonväg: storebror, storasyster, lillebror och lillasyster. Det är jag väldigt glad och tacksam för. Precis som syskonen i “Det som blir kvar” har vi också fått olika roller i syskonskaran, på gott och ont. Även vi kan ha väldigt olika minnen och upplevelser av samma barndomshändelser, och som kan vara lika sanna trots att de är olika.

Malin Saine image

Malin Saine

Utbildad skådespelare. Pågående magisterstudier 2024-2026 vid Teaterhögskolan i Helsingfors samt vid Calle Flygare teaterskola i Stockholm. Gästar ÅST i föreställningen Det som blir kvar.

Malin Saine image

Malin Saine

– För mig är syskonskap en unik sak. Jag tror inte att man hade blivit samma person om ens syskonskara sett annorlunda ut. Som vuxen inser man dessutom hur många beteendemönster och tankesätt man delar, oavsett hur olika eller lika man är.

Jag har en väldigt nära relation till min syster, hon är en av mina närmsta vänner. Jag ser upp till henne och är väldigt tacksam över hur vår relation utvecklats. Under den här arbetsprocessen har jag blivit extra påmind om att det inte är alla förunnat. Och att syskonrelationer, precis som alla relationer, kräver tid och engagemang för att fungera.

Willjam Tigerstedt image

Willjam Tigerstedt

Utbildad skådespelare. Pågående magisterstudier 2024-2026 vid Teaterhögskolan i Helsingfors.Gästar ÅST i föreställningen Det som blir kvar.

Willjam Tigerstedt image

Willjam Tigerstedt

-Hur svårt är det med syskonrelationer egentligen? Alla i min familj är syskon till någon och det är minst sagt intressant att se någon interagera med sitt syskon. Även undertecknad. Det som nu väcks hos mig är att kanske börja följa med syskonskapets finesser och hur syskon kan vrida om kniven i såret hos varandra.

Professor Antti O. Tanskanen

Om syskon

Systrar och bröder
Syskonrelationer är de mest långvariga sociala relationerna vi har. Även om föräldrar och barn kan leva tillsammans i upp till ett halvt sekel, har syskon möjlighet att dela ett helt århundrade med varandra.

Hjälp och konflikter
Grunden för syskonrelationer läggs tidigt i barndomen. Ju längre syskon bor tillsammans som barn, desto närmare står de vanligtvis varandra, även som vuxna. Särskilt småbarnsåren har stor betydelse, och närvaron av ett äldre syskon under det yngre syskonets spädbarnstid förutspår ofta en stark känsla av närhet från det äldre syskonets sida. En annan faktor som påverkar syskonrelationernas kvalitet är föräldrarnas rättvisa behandling. Om föräldrar behandlat sina barn ojämlikt, är syskonrelationerna ofta sämre i vuxen ålder.

Två systrar tenderar att stå varandra närmare än två bröder eller en syster och en bror. Förutom kön har också åldersskillnaden stor inverkan på syskonrelationer. Ju mindre åldersskillnaden är, desto närmare står syskonen varandra, även som vuxna. En liten åldersskillnad kan stärka syskonbanden eftersom syskonen troligen delar fler gemensamma barndomsupplevelser, vilka fungerar som ett sorts ”klister” som håller dem samman. Syskon i samma ålder har dessutom oftare gemensamma fritidsintressen och passioner, vilket ytterligare kan stärka deras relation. Antalet syskon spelar också en roll. Ju fler syskon en person har, desto mindre tid tenderar hen att spendera med varje enskilt syskon, vilket kan minska kontakten mellan syskonen när antalet ökar.

Det geografiska avståndet mellan syskon påverkar också relationens kvalitet: ju längre ifrån varandra syskonen bor, desto mindre interaktion har de. Ökat geografiskt avstånd minskar inte bara det fysiska umgänget, utan även emotionellt stöd samt praktisk och ekonomisk hjälp.

Syskonrelationer rymmer, förutom ovillkorlig hjälp, stöd och närhet, även konkurrens mellan syskonen. Grunden för syskonkonflikter anses ofta vara kampen om föräldrarnas uppmärksamhet, omsorg, tid och andra resurser. Syskon kan således vara varandras bästa vänner, men också värsta rivaler. Gräl och meningsskiljaktigheter är därför en vardaglig del av syskonrelationer.

Konkurrensen mellan syskon är särskilt hård under barndomen eftersom föräldrarnas resurser då har störst betydelse. Även om syskonkonkurrensen mattas av med åren, innebär inte vuxenblivandet och flytten från barndomshemmet att rivaliteten upphör helt. Även vuxna syskon kan tävla om exempelvis föräldrarnas uppmärksamhet och ekonomiska stöd. Dessutom kan tävlan om föräldrarnas arv skapa konflikter mellan syskon.

Många av de faktorer som ökar syskonens känsla av närhet, kan också öka konflikterna mellan dem. Likheter mellan syskon ¨ökar konkurrensen om föräldrarnas resurser, eftersom syskon av samma kön och ålder oftare har samma behov av stöd från sina föräldrar. Dessutom är syskonkonkurrensen särskilt stark mellan syskon som vuxit upp tillsammans i samma hushåll.

Avslutningsvis
Relationerna med syskon är de längsta mänskliga relationerna vi bildar, och de präglas av både närhet och stöd, men också av konkurrens och konflikter. Även om relationerna förändras med tiden, förblir syskon vanligtvis en del av människors sociala nätverk under hela livet, från tidig barndom till sen ålderdom.

Antti O. Tanskanen
Professor i socialvetenskap, Åbo universitet
Forskningsprofessor, Befolkningsförbundet

Fotograf: Meeri Utti

Produktionsuppgifter

MANUS Per Ehrström
REGI Carl Alm
SCENOGRAFI OCH KOSTYMDESIGN Heidi Wikar
LJUS- OCH LJUDDESIGN Juho Golnick
MASKDESIGN Sabina Segerström

MEDVERKANDE

ALICE, mamman – Malin Saine *)

PATI hemvårdaren – Willjam Tigerstedt *)

MIKAELA, äldsta barnet – Julia Korander

NIKLAS, mellanbarnet – Ingemar Raukola

MARIA, yngsta barnet – Malin Saine *)

*) Magisterstuderande vid det svenskspråkiga utbildningsprogrammet i skådespelarkonst, Konstuniversitetets Teaterhögskola.

FÖRESTÄLLNINGSTEKNIKER Juho Golnick
TURNÉKOORDINATOR Frida Elmvik

TEKNIKBYGGE Juho Golnick, Jussi Kalliokorpi, Olli-Pekka Lepovuori,
Antti Niitemaa, Jaakko Savela
REKVISITA Anette Fagerström, Svante Kotilainen
KOSTYMSÖMNAD Ellinor Hellström, Camilla Reuter
SCENOGRAFIBYGGE Jon Fredriksson, Niklas Grönholm, Oskari Rantala och
Miikka Merisaari (praktikant)


BEARBETNING OCH
ÖVERSÄTTNING FÖR TEXTNING
Maria Olin
SYNTOLKNING Linda Javén
TEXTNINGSOPERATÖRER Frida Elmvik (på turné)
Jenni-My Isaksson/Jussi Salminen/ Rebecka Storm (på Stora scenen)
SUFFLI Jenni-My Isaksson
REGIASSISTENT Ida Laukkanen (praktikant, ÅA Kulturanalys)
PRODUKTIONSKOORDINATOR Anna Ehrström

PROGRAMKORT OCH DIGITALT PROGRAMBLAD
FOTO OCH GRAFISK DESIGN Pette Rissanen och Sade Etelä (praktikant, Paasikivi-Opisto)
TEXT Maria Olin
ANSVARIG UTGIVARE Kira-Emmi Pohtokari
TEASER Juho Golnick, Pette Rissanen

TRAILER Jussi Kalliokorpi
TRYCKERI Paino-Kaarina oy

URPREMIÄR 30.1.2025 på TryckeriTeatern i Karis. Spelas på turné samt på Stora scenen.

LÄNGD 2 h 10 min inkl. 25 minuters paus.

I föreställningen spelas ett kort ljudklipp upp från filmen Titanic (från år 1997).
Yle väderjingle källa: Yle arkiv.

Vi tackar

Kari Mäkiranta, Pia Neovius, Victor Sibelius, Antti O. Tanskanen,  Pemar stads boende- och miljötjänster, Fredrikahemmets fond och Stiftelsen Eschnerska Frilasarettet


Textning och syntolkning

Föreställningen textas och syntolkas på svenska i Subtitle mobile appen. Koden är GR7Q.
Instruktioner till appen.


Galleri
Video

Lyssna på musik som spelas i föreställningen

Feedback

Vad tyckte du om föreställningen? Kommentera gärna och berätta din åsikt om pjäsen och om teaterbesöket via vårt formulär.

Ta mig till formuläret

Tack för besöket!

Vi erbjuder även andra föreställningar denna period! Kolla vår repertoar här.


Med bidrag från