Åbo Svenska Teater esittää uuden tulkinnan maailman tunnetuimmasta rakkaustarinasta.
Syksyllä 2025 ÅST tuo päänäyttämölle William Shakespearen Romeon ja Julian. Tuotannossa nähdään kymmenkunta näyttelijää.
Vastakohtana vanhalle teatteritalolle ÅST:n teatterinjohtaja Kira-Emmi Pohtokari teettää täysin uuden esityksen, uudella tavalla ja uuden sukupolven nuorten teatterintekijöiden kanssa, jotka ovat tuntemattomia ÅST:lle ja turkulaisyleisölle. Yhteistyö esityksen ohjaaja Hallveig Eiríksdóttirin kanssa juontaa juurensa Kenttäakatemiaan. Kenttäakatemia on silta Teatterikorkeakoulun ohjaajakoulutuksesta työelämään laitosteattereihin.
Förlorarna (suom. Häviäjät) esittää kysymyksiä yhteiskunnan jatkuvista vaatimuksista menestyä voittajina. Kuka meistä voi olla paras ja kuka on valittu olemaan häviäjä? Förlorarna tarkastelee häviäjiä ja voittajia urheilumaailmasta katsottuna, syventyen käsipallon maailmaan. Työryhmä luo materiaalin yhdessä tutkimalla urheilua paikkana, jossa yhteiskunnan hierarkiat näkyvät vahvimmin.
– Meistä jokainen häviää jossain kohtaa elämämme aikana, ja vaikka se hetkellisesti tuntuu raskaalta, se voi olla sysäys uuteen alkuun. Jälkikäteen ehkä näemme enemmänkin sen uuden, joka alkoi häviön jälkeen, sanovat ohjaaja Hallveig Eiríksdóttir ja dramaturgi Per Ehrström.
Näyttämöllä nähdään ÅSTn ensemble. Ensi-ilta on syyskuussa 2024 Päänäyttämöllä.
Liput tulevat myyntiin helmikuussa.
Esitys tekstitetään suomeksi ja ruotsiksi.
Työryhmä:
Ohjaus Hallveig Kristin Eiríksdóttir
Esitysdramaturgi Per Ehrström
Lavastaja ja pukusuunnittelija Riku Suvitie
Valosuunnittelija Tuuli Kainulainen
Hallveig Kristin Eiriksdottir on kotoisin Reykjavíkista, Islannista. Hän opiskeli ohjausta ja performanssia Islannin Teatterikorkeakoulussa, Iceland University of the Arts, ja valmistui sieltä vuonna 2018. Sen jälkeen hän on työskennellyt esitysten ja näytelmien parissa Islannin Kansallisteatterissa, Reykjavikin Kaupunginteatterissa ja RÚV:ssa (Islannin kansallinen radio), ja hän oli ehdolla Islannin teatteripalkinnon saajaksi kolmessa näistä projekteista. Hän on myös usean teatteriryhmän perustaja. Eiríksdóttir saapui ensimmäisen kerran Suomeen työskentelemään suomenruotsalaisen Blaue Frau -teatteriryhmän kanssa vuonna 2019 teoksessa Harlequin (joka voitti Antonia-palkinnon 2019), ja ihastui silloin maahan ja päätti hakea Helsingin Teatterikorkeakouluun. Förlorarna on hänen lopputyönsä ja samalla hänen ohjausdebyyttinsä suomalaisessa laitosteatterissa.
Per Ehrström on dramaturgi, koulutukseltaan Taideyliopiston Teatterikorkeakoulusta valmistunut. Viime vuosina hän on työskennellyt esitysdramaturgina, käsikirjoittajana ja esitysten yhteistyökumppanina muun muassa WAUHAUSille, Blaue Frau -ryhmälle, Klockriketeatterille ja saksalaiselle She She Pop -ryhmälle. Hän on opettanut Taideyliopiston Teatterikorkeakoulussa, Yrkeshögskolan Noviassa ja Cirko – nycirkuskeskuksessa. Ehrströmilla on taustaltaan näyttelijä, ja hän on työskennellyt Wasa Teaterissa, Unga Teaternissa ja Svenska Teaternissa. Nyt hän tulee ensimmäistä kertaa Åbo Svenska Teateriin.
Riku Suvitie on lavastaja, jonka työskentelyä ohjaavat paikkasidonnaisuus, poliittinen ajattelu sekä keskieurooppalaiset vaikutteet. Suvitie työskentelee tällä hetkellä freelancerina useassa teatterissa lavastajana, pukusuunnittelijana ja videosuunnittelijana. Hänen viimeisimpiä töitään Turun seudulla on muun muassa Solaris, joka sai ensi-iltansa Turun kaupunginteatterissa syyskuussa 2023.
Tuuli Kainulainen on musiikin ja esittävän taiteen ammattilainen. Hän on valmistunut Sibelius-Akatemiasta 2021 ja tekee nyt toista maisteritutkintoaan Teatterikorkeakoulussa. Kainulainen työskentelee säveltäjänä, äänisuunnittelijana, muusikkona, esiintyjänä ja opettajana.
Tällä hetkellä hän inspiroituu teknosta, liikkeestä ja leikistä sekä keskeneräisyyden kauneudesta.
Syksyllä 2025 ÅST tuo päänäyttämölle William Shakespearen Romeon ja Julian. Tuotannossa nähdään kymmenkunta näyttelijää.
Suomen Teatterit ry (Stefi) on juuri julkaissut tiedotteen siitä, miten hallituksen suunnittelemat leikkaukset uhkaavat teatteritoimintaa Suomessa.– Suuri yleisö ja päättäjät eivät välttämättä hahmota leikkausten mittakaavaa,
Åbo Svenska Teaterin teatterirakennus on vihdoin saamassa kauan odotetun ja kaivatun peruskorjauksen.