Förlorarna-esityksen käsiohjelma
Taiteellinen työryhmä
ELÄMÄÄ JA KUOLEMAAKIN SUUREMPAA
Urheilu opettaa meitä noudattamaan sääntöjä. Jos emme suoriudu tarpeeksi hyvin, joku pettyy; joukkuetoverit, valmentaja, vanhempamme tai jonkun toisen vanhemmat. Urheilussa opimme, että passiivisuudesta rangaistaan. Se joka rikkoo sääntöjä, pilaa pelin kaikilta muilta – huijaaminen vaatii rohkeutta.
Meillä kaikilla on jokin yhteys urheiluun. Koulun liikuntasalista ja nuoren ja lupaavan kyvyn iltatreeneistä, varhaisiin viikonloppu aamuihin, jolloin osallistutaan lasten turnauksiin.Yhteisöllisyyden tunne kannattelee pitkälle. Mutta jos ei ole riittävän kunnianhimoinen – ei mahdu joukkoon.
Urheilun ja teatterin leikkisyys voi olla elämää ja kuolemaakin suurempaa.
Hallveig Kristin Eiríksdóttir
Konsepti, ohjaus
Urheilu on monessa mielessä puhtain tapa paeta todellisuutta… Se luo uudelleen lapsuuden vapauden ja erottaa sen tavallisesta elämästä keinotekoisilla rajalinjoilla, joiden sisällä ainoa vapauden puute ovat säännöt, joihin osallistujat vapaaehtoisesti alistuvat. Näin kirjoittaa sosiologi Christopher Lasch.
Englannin kielen sana play sisältää sekä sanat leikkiä että pelata. Sekä leikkiä että peliä varten tarvitaan sääntöjä, ja osallistuakseen on alistuttava hetkeksi näihin sääntöihin ja antauduttava peliin tai leikkiin. Pelin tai leikin sisään voi syntyä oma maailmansa, kun osallistujat ovat valmiita antautumaan näille keksityille säännöille. Siksi ei ole yllättävää, että sana play tarkoittaa myös näytelmää.
Esityksemme ei ole näytelmä perinteisessä mielessä, vaan pikemminkin leikkimielinen tutkimus pelistä. Se tutkii voiton ja tappion tunteita sekä pelissä että elämässä. Annamme pelille tilaa teatterin näyttämöllä ja annamme teatterin kulkeutua pelin maailmaan ja kutsumme teidät osallistumaan peliin sekä katsojina että osallistujina.
Per Ehrström
Esitysdramaturgi
Yksinkertaisuudessaan olemme tuoneet Suomen vanhimman teatterirakennuksen sisälle täysin funktionaalisen urheilukentän. Näiden kahden maailman rinnastus on ollut työskentelyni leikkisä ja tutkiva lähtökohta.
Usein työskentelyssäni olen obsessoitunut jonkin muun mahdollisen näkyviin hakemisesta. Tässä produktiossa se jokin muu löytyy teatterin kontekstissa juuri urheilun kautta: sen estetiikasta, toiminta- ja katsomistavoista. Miltä teatteri tuntuisi, jos kokisimme sitä samalla tavalla kuin urheilua?
Muistan, kuinka virkistävältä tuntui käydä ensimmäistä kertaa käsipallopelissä ja nähdä kun palloa heitettiin oikeasti kovaa päin seinää. Jotain yhtä virkistävää kokemusta halusin mahdollistaa ÅST:n näyttämölle.
Riku Suvitie
Lavastus ja pukusuunnittelu
Euroteknon kauneus, Urheiluruudun tunnusmusiikki, nostalgia, antikliimaksit, pallojen pompottelun ritualistisuus. Esityksen äänisuunnittelu on lähtenyt liikkeelle urheilun fyysisyydestä: vinkuvista pelitossuista, hengästyneen kehon äänistä, pillien vihellyksistä, pelikentän kaoottisuudesta.
Näyttelijät tuottavat äänimateriaalia esimerkiksi käyttämällä palloja rytmisenä elementtinä ja laulamalla kuorossa kappaleita, joihin liittyy jaettua nostalgiaa.
Esityksessä minua puhuttelee koomisen ja liikuttavan välinen häilyvä raja. Huvittavalta tuntuvat tilanteet voivat myös sisältää meille kaikille yhteistä haavoittuvaisuuden kokemusta.
Tuuli Kainulainen
Äänisuunnittelu, musiikin sovitus
Pelikenttä hallinnoi omaa työtäni ja luovuuttani, miten sen kanssa pelataan valollisesti. Jokaisella on muistoja kirkkaista loisteputkista koulun liikuntasaleissa ja urkeiluhalleissa. Nyt yhdistetään loisteputkien valoa teatterivaloihin. Miten saadan lämpimästa punaisesta ja kultaahohtavasta teatterisalista kylmä jumppahalli? Täytyy myös ottaa huomioon, että meillä on koko ajan sama näyttämökuva, jota ei rajata mitenkään. Loisteputkien valo ja miten se heijastuu kiiltävän pelikentän materiaalista, luo hauskasti tilanteen, jossa näyttelijät näkevät yleisön. Työtapamme on ollut prosessiluontoista, jossa mennään luominen edellä, perinteinen käsikirjoitus valmistuu viimeisimpänä. Tämä vaatii avoimuutta, kun koko ajan kaikki muuttuu, täytyy olla valmis luopumaan ja seulomaan runsaasta määrästä ideoita prosessin aikana.
Antti Niitemaa
Valosuunnittelu
”Miltä urheilija näyttää? Entä miltä häviäjä näyttää? Kuka on Holger Nielsen ja miten hänen viiksensä pysyivät niin tuuheana? Miten monta minuuttia menee letittää omat hiukset ennen harjoituksia? Miten leikataan maskotin karvat? Voiko niitä edes kutsua karvoiksi? Saako olla kynsiä, vai pitääkö kaikki pituus viilata pois? Entä meikkiä? Valuvatko kulmakarvat hien mukana pitkin kasvoja? Onko punaa omasta takaa? Värjätäänkö kulmakarvat, jotta loisteputkivalossa kaikki eivät näytä kuolleelta? Paitsi tietenkin kuolema. Ja Is life live, or just life? Kuka tietää, na naa naa na na.”
Sarianna Sormunen
Naamioinnin suunnittelu
Pelaajaesittelyt
Nimi: Daniela Victoria Franzell
Lempinimi: Nelan, Nelis, Franzu, Dani, Danu, Dansku
Syntymävuosi- ja paikka: 1983 Parainen
Pituus: 170 cm mutta olen vissiin kutistunut
Pelinumero: 16
Kätisyys: Oikea
Kasvattiseura: Pargas Dragspelsklubb, Teaterboulage
Nykyinen seura: Förlorarna
Esikuvat: Heili Sirviö
Tavoitteet: Peli-ilo, yhteispeli, vammoitta
Odotukset kaudelta: Maaleja tietysti! Toivon paljon maaleja! Maalit tekevät minusta niin onnellisen.
Nimi: Samuel Karlsson
Lempinimi: Samppe
Syntymävuosi- ja paikka: 1984 Parainen
Pituus: 180 cm
Pelinumero: 3
Kätisyys: Oikea
Kasvattiseura: Piffen
Nykyinen seura: Förlorarna
Esikuvat: Saku Koivu, Tim Sparv, Taylor Swift
Tavoitteet: Antaa kaikkeni jokaisessa ottelussa ja oppia huijaamaan paremmin
Odotukset kaudelta: Kovia otteluja ja kiehuva areena
Nimi: Julia Wilhelmina Korander
Lempinimi: Julle, Jullu, Jullukka, JJ.Olle, Julbert, LillKorander, Schatz, Mistaakimuija.
Syntymävuosi- ja paikka: 1985 Karjaa
Pituus: 160 cm
Pelinumero: 6
Kätisyys: Oikea
Kasvattseura: BK-46, Karis Flickorna r.f.
Nykyinen seura: Förlorarna
Esikuvat: Voittajat
Tavoitteet: Kehittyä paremmaksi häviäjäksi
Odotukset kaudelta: Jämähtää huonoksi häviäjäksi
Nimi: Bror Ingemar Raukola
Lempinimi: Ingo. Ingebör.
Syntymävuosi ja -paikka: 1976 Boden, Ruotsi
Pituus: 172 cm
Pelinumero: 11
Kätisyys: Oikea
Kasvattiseura: Övertorneå IF
Nykyinen seura: Förlorarna
Esikuvat: Ingemar Stenmark. Jan-Ove Waldner
Tavoitteet: Kehittyä vähintään yhtä hyväksi kuin kaikki muut joukkueessa
Odotukset kaudelta: Näyttäviä maaleja ja jännittäviä otteluja
Nimi: Jerry Jonas Alexander Wahlforss
Lempinimi: Lapsena pihalla ”Kingis”.
Syntymävuosi ja -paikka: 1975 Helsinki
Pituus: 172 cm
Pelinumero: 19. Olin toivonut 5.
Kätisyys: Oikea
Kasvatiseura: HIFK, FCFC
Nykyinen seura: Förlorarna
Esikuvat: Diego Armando Maradona
Tavoitteet: Vammoitta kausi loppuun
Odotukset kaudelta: Korkealentoista
Tuotantotiedot
KONSEPTI, OHJAUS
Hallveig Kristin Eiríksdóttir
(taiteellinen opinnäyte, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu)
Hallveig Kristin Eiríksdóttirin ohjaaja Akse Pettersson (Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu)
ESITYSDRAMATURGI
Per Ehrström
LAVASTUS, PUKUSUUNNITTELU, VIDEOSUUNNITTELU
Riku Suvitie (taiteellinen opinnäyte, lavastustaiteen koulutusohjelma, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu)
ÄÄNISUUNNITTELU, MUSIIKIN SOVITUS
Tuuli Kainulainen
(taiteellinen opinnäyte, äänisuunnittelun koulutusohjelma. Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu)
VALOSUUNNITTELU
Antti Niitemaa
NAAMIOINNIN SUNNITTELU
Sarianna Sormunen
VIDEOMATERIAALI
Samuel Karlsson
Ingemar Raukola
NÄYTTÄMÖLLÄ
Näyttelijät
Daniela Franzell
Samuel Karlsson
Julia Korander
Ingemar Raukola
Jerry Wahlforss
Teatteriteknikot
Niklas GrönholmJussi Kalliokorpi
Svante Kotilainen
Sarianna Sormunen
ESITYSTEKNIIKKA
NÄYTTÄMÖMESTARI
Anette Fagerström
NÄYTTÄMÖTEKNIIKKA
Niklas Grönholm
Svante Kotilainen
ÄÄNI
Jussi Kalliokorpi
Jaakko Savela
VALO
Antti Niitemaa
NAAMIOINTI
Sabina Segerström
Sarianna Sormunen
TEKSTITTÄJÄT
Jenni-My Isaksson/Jussi Salminen/Rebecka Storm
PUKUJEN VALMISTUS
Ellinor Hellström
Camilla Reuter
LAVASTEIDEN RAKENNUS
Jon Fredriksson
Niklas Grönholm
Oskari Rantala
TEKNIIKAN RAKENNUS
Juho Golnick
Jouni Haavisto
Jussi Kalliokorpi
Antti Niitemaa
TARPEISTO
Anette Fagerström
Svante Kotilainen
KUISKAAJA
Jenni-My Isaksson
TUOTANTOKOORDINAATTORI
Anna Ehrström
YLEISÖTYÖ
Ida Ridberg
VALOKUVAUS, GRAAFINEN SUUNNITTELU
Pette Rissanen
VIDEOMATERIAALI M. M. SOSIAALISEEN MEDIAAN
Andy Giler & Franklin Rios (lyhyt video yritykselle)
Jussi Kalliokorpi
TEKSTIT KÄSIOHJELMAAN, TEKSTITYKSEN MUOKKAUS, SUOMENKIELINEN TEKSTITYS
Maria Olin
VASTAAVA JULKAISIJA
Kira-Emmi Pohtokari
PAINOTALO
Paino-Kaarina Oy
KANTAESITYS 19.9.2024 klo 18.30 Päänäyttämöllä
KESTO noin 2 t 20 min sisältäen väliajan
TEKSTITYS näkyy Subtitle Mobile-sovelluksessa(Tekstitysavain R9F8) sekä näyttämön yläpuolella. Esityksen improvisoituja osioita ei tekstitetä. Pelikentän katsomosta tekstitys näkyy vain sovelluksessa.
VILKKUVIA VALOJA JA TEATTERISAVUA käytetään esityksessä.
KIITÄMME
Anna Edgren, Arnar Geir Gústafsson, Laura Haapakangas, Lena Hindström-Pesu, Kirsten Valladsen Kristmar, Elise Kurtén, Mikael Lindfelt, Sanna Malkavaara, Sami Nurmi, Seppo Parkkinen, Dennis Rafkin, Kim Rafkin, Jessica Ranta-aho, Liam Ranta-aho, Selma Reynisdóttir, Hrefna Róbertsdóttir, Hanna Sedig, Brynjar Karl Sigurðsson och Lotta Vuorio. Puolalan koulu, Sirkkala skola, Turun kaupunginteatteri och ÅIFKs B- och C- handbollsflickor.