Hoppa till sidans innehåll

FÖRLORARNA premiär 19.9! Köp biljett

Affischbild för Förlorarna. Fem handbollsspelare är uppställda framför ett handbollsmål. Spelarna ser uppgiva och oengagerade ut.

Förlorarnas programblad

Det konstnärliga teamet

Hallveig Kristin Eiríksdóttir

LEKFULLT SPEL, PÅ LIV OCH DÖD

 Idrott lär oss att följa reglerna. Om vi inte presterar tillräckligt bra blir någon besviken; lagkamraterna, tränaren, våra föräldrar, eller någon annans föräldrar. Idrott lär oss att passivitet straffas, att den som bryter mot reglerna förstör spelet för alla andra – det krävs mod att fuska. 

Alla har vi någon koppling till idrott. Från skolans gymnastiksal och kvällsträningarna som ung och lovande till tidiga veckoslutsmorgnar, då man ställer upp på barnens turneringar. Man känner att man ingår i ett sammanhang. Om man däremot inte passar in i formen, om man inte är tillräckligt ambitiös – då får man inte plats.

Idrott kan vara så kul, som ett lekfullt (skåde)spel.

Men också så, så jobbigt. På liv och död.

Hallveig Kristin Eiriksdottir
Regissör

ATT LEKA OCH SPELA

Bland de aktiviteter med vilka människor söker befrielse från vardagslivet erbjuder idrotten i många avseenden den renaste formen av verklighetsflykt … Den återskapar barndomens frihet och avgränsar den från det vanliga livet med konstlade skiljelinjer, inom vilka den enda ofriheten är de regler som deltagarna frivilligt underkastar sig. Så skriver sociologen Christopher Lasch. 

Det engelska ordet play innefattar både svenskans att leka och att spela. För att kunna spela eller leka behöver man regler och för att kunna delta måste man underkasta sig dessa regler för en stund och låta sig ledas av leken eller spelet. En helt egen värld kan skapas inom leken eller spelet genom deltagarnas vilja att ge sig hän till dessa påhittade regler. Därför är det inte konstigt att ordet play också betyder pjäs.

Vår föreställning är inte en pjäs i traditionell bemärkelse utan snarare en lekfull studie av spelet. Den utforskar känslor som uppstår när vi vinner och förlorar, både i spelet och livet. Vi låter spelet ta plats på teaterscenen och teatern leta sig in i spelets värld och bjuder in er att ta del av leken både som åskådare och deltagare.

Per Ehrström
Föreställningsdramaturg

Per Ehrström
Riku Suvitie

STORA PLANEN / STORA SCENEN

I all sin enkelhet har vi byggt en fullständigt funktionell idrottsplan inuti Finlands äldsta teaterhus. Att uppföra dessa två världar parallellt har varit min lekfulla och uforskande utgångspunkt för arbetet. I mitt arbete är jag ofta besatt av att synliggöra något annat tänkbart. I den här produktionen hittar jag i, teaterkontexten, det där något annat just genom idrotten: dess estetik, utförande och sättet att ta det till sig. Hur skulle teater kännas om vi skulle uppleva det på samma sätt som idrott?
Jag minns hur uppfriskande det kändes att första gången gå på en handbollsmatch och se när bollar kastades riktigt hårt mot en vägg. En lika uppfriskande upplevelse skulle jag vilja möjliggöra på ÅSTs scen. 


Riku Suvitie
Scenograf och kostymdesigner

IDROTTENS FYSISKA VÄSEN

Det vackra i eurotechno, Sportrutans signaturmelodi, nostalgi, antiklimax, det rituella i att studsa bollar. Jag har utgått från idrottens fysiska väsen när jag designat föreställningens ljudvärld: gnisslande sportskor, ljudet av en andfådd kropp, visselpipor, kaoset på spelplanen.

Skådespelarna skapar ljudmaterialet, tex genom att använda bollar som rytmiska element och genom att sjunga i kör, sjunga sådana låtar, som bär på en delad nostalgi. Jag tilltalas av den svävande gränsen mellan det komiska och det gripande i den här föreställningen. Situationer som känns lustiga kan också innehålla en gemensam upplevelse av sårbarhet.

Tuuli Kainulainen
Ljuddesigner

Tuuli Kainulainen
Antti Niitemaa

LYSRÖRENS SKEN

Spelplanen styr mitt jobb och min kreativitet, hur jag spelar med ljuset på planen. Var och en minns de starka lysrören i skolans gymnastiksalar och i idrottshallar. Nu förenar vi lysrörens ljus med teaterljuset.  Hur ska vi förvandla den varma röda och gyllene teatersalongen till en kall gympasal? Vi måste också ta i beaktande att vi hela tiden har samma scenbild som inte avgränsas på något sätt. Lysrörens sken reflekteras i spelplanens glansiga matta och en rolig effekt uppstår: skådespelarna ser publiken. Vår arbetsmetod har varit processbaserad, med utgångspunkt i kreativiteten och det traditionella manuset färdigställs sist. Det kräver öppenhet, när allting hela tiden förändras måste man under processen vara beredd att avstå och sålla i den oändliga mängden idéer.

Antti Niitemaa
Ljusdesigner

HUR SER EN FÖRLORARE UT?

Hur ser en idrottare ut? Hur ser i sin tur en förlorare ut? Vem är Holger Nielsen och hur kunde han hålla sin mustasch så yvig? Hur många minuter tar det att fläta sitt eget hår före träningarna? Hur klipper man maskotens päls? Kan man ens kalla det för päls? Får man ha naglar, eller ska längden helt filas ner? Och sminket? Får svetten ögonbrynen att rinna ner längs ansiktet? Är alla naturligt röda? Ska ögonbrynen färgas så att alla inte ser döda ut i lysrörens sken? Förutom döden så klart. Och Is life live, or just life? Vem vet, na naa naa na na.

Sarianna Sormunen
Maskdesigner

Sarianna Sormunen

Spelarpresentationer

Namn: Daniela Victoria Franzell
Smeknamn: Nelan, Nelis, Franzu, Dani, Danu, Dansku
Födelseår och -ort: 1983 Pargas
Längd: 170 cm men jag tror jag har krympt
Spelnummer: 16
Högerhänt/ vänsterhänt: Höger
Klubb jag är uppvuxen med: Pargas Dragspelsklubb, Teaterboulage
Aktuell klubb: Förlorarna
Förebilder: Heili Sirviö
Mål att uppnå: SSS – Spelglädje, Samspel  och Skadefritt
Förväntningar inför säsongen: MÅL såklart! Mycket mål vill jag att det blir! Jag blir så himla lycklig när det blir mål.

Daniela Franzell

Namn: Samuel Karlsson
Smeknamn: Samppe
Födelseår och -ort: 1984 Pargas
Längd: 180 cm
Spelnummer: 3
Högerhänt/ vänsterhänt: Höger
Klubb jag är uppvuxen med: Piffen
Aktuell klubb: Förlorarna
Förebilder: Saku Koivu, Tim Sparv & Taylor Swift
Mål att uppnå: Att ge mitt allt varje match och bli bättre på att fuska
Förväntningar inför säsongen: Tuffa matcher och en kokande arena

Namn: Julia Wilhelmina Korander
Smeknamn: Julle, Jullu, Jullukka, JJ.Olle, Julbert, LillKorander, Schatz, Mistaakimuija.
Födelseår och- ort: 1985 Karis
Längd: 160 cm
Spelnummer: 6
Höger/vänsterhänt: Höger
Klubb jag är uppvuxen med: BK-46 & Karis Flickorna r.f.
Aktuell klubb: Förlorarna
Förebild: Vinnarna
Mål att uppnå: Att bli en bättre förlorare.
Förväntningar: Att förbli en sämre förlorare.

Namn: Bror Ingemar Raukola
Smeknamn: Ingo. Ingebör.
Födelseår och -ort : 1976 Boden, Sverige
Längd: 172 cm
Spelnummer: 11
Högerhänt/ vänsterhänt: Högerhänt
Klubb jag är uppvuxen med: Övertorneå IF.
Aktuell klubb: Förlorarna
Förebilder: Ingemar Stenmark. Jan-Ove Waldner.
Mål att uppnå: Att bli minst lika bra som alla andra i laget.
Förväntningar inför säsongen: Spektakulära mål och spännande matcher.

Namn: Jerry Jonas Alexander Wahlforss
Smeknamn: Som barn på gården ”Kingis”.
Födelseår och -ort: 1975  Helsingfors
Längd: 172 cm
Spelnummer: 19. Hoppades på 5.
Högerhänt/ vänsterhänt: Högerhänt
Klubb jag är uppvuxen med: HIFK, FCFC
Aktuell klubb: Förlorarna
Förebilder: Diego Armando Maradona
Mål att uppnå: Skadefri säsongen ut.
Förväntningar inför säsongen: Högt flygande. 

Produktionsuppgifter