-Hur svårt är det med syskonrelationer egentligen? Alla i min familj är syskon till någon och det är minst sagt intressant att se någon interagera med sitt syskon. Även undertecknad. Det som nu väcks hos mig är att kanske börja följa med syskonskapets finesser och hur syskon kan vrida om kniven i såret hos varandra.

DET SOM BLIR KVAR
Tre syskon. Tre olika liv. Och en kopp kaffe på det.
Nyskriven dramakomedi










Efter att mamma Alice har dött träffas Mikaela, Niklas och Maria. Syskonen träffas sällan. Mikaela och Maria kommer till barndomshemmet vid åkerkanten första gången på flera år. Här på landsbygden går bussarna allt mer sällan. Niklas har bott kvar hela sitt liv. Han och hemvårdaren Pati har redan dödstädat åt Alice.
Hur handskas syskonen med minnen och känslor som bubblar till ytan? Vilka roller faller de i, när de samlas under samma tak?
Per Ehrströms nyskrivna dramakomedi kombinerar tragikomik och tröstande iakttagelser om hur tafatta vi människor kan vara när det kommer till förlust och familjeförhållanden. Det som blir kvar handlar om val i livet, om syskonrelationer och om – det som blir kvar.

Morsan orka nästan aldrig äta maten de skicka från
hemservicen.
Vi har alla våra uppgifter för att en pjäs ska kunna presenteras på scen
Per Ehrström
Manus

Carl Alm
Regi

Heidi Wikar
Scenografi och kostymdesign

Juho Golnick
Ljus- och ljuddesign

Sabina Segerström
Maskdesign

Konstnärliga teamets ord
Den här pjäsens första version var en kortpjäs som jag skrev under en av de sista kurserna jag gick på Konstuniversitetets Teaterhögskola. När vi skulle börja skriva fick vi inspirationsmaterial i form av olika bilder. Jag valde en bild av en broderad kudde på en gammal soffa som påminde mig om min farmors soffa. Min farmor bodde i Larsmo, en kommun utanför min hemstad Jakobstad. När jag blev påmind om soffan började jag komma ihåg andra detaljer från farmors hus och började fundera på vilken sorts berättelse som kunde utspela sig i det här lilla gula huset.
Kortpjäsen jag skrev då handlade om två vuxna syskon, en syster och en bror som träffades efter många år i sitt barndomshem för att reda ut hur de skulle ordna sin mammas begravning. När en människa dör finns det mycket praktiskt att reda ut och det är en del av sorgeprocessen att ordna med dessa saker. I kortpjäsen upptäcker syskonen att de inte har något att prata om när mamman redan ordnat med allt det praktiska inför sin död: huset är tömt på hennes saker och mamman har gett tydliga anvisningar om hur hon vill att begravningen ska se ut.
Någon månad efter att jag gick den där kursen stängdes min skola och teatrarna ner på grund av coronapandemin. Jag fick min examen samma vår men teatrarna var stängda och överenskomna projekt lades på is. Efter att coronapandemin blivit en del av vardagen började jag fundera på vad jag kunde göra för att fortsätta jobba. Jag började skriva vidare på det jag hade påbörjat under mina studier. Jag tyckte att jag hade hittat något intressant under min första skrivprocess: att skriva dialog mellan människor som inte vill eller kan prata med varandra. Så jag skrev en scen till, lade till en karaktär, skrev en till scen och så vidare. Så småningom öppnade teatrarna igen och jag började jobba med andra projekt. Under några års tid skrev jag vidare på pjäsen, ibland för att jag fick en idé om vad som skulle hända till näst, ibland för att jag inte hade något annat jobb. Sakta men säkert började pjäsen ta form och när jag fick ett arbetsstipendium från Kulturfonden kunde jag arbeta en längre tid med manuset och göra det klart. Jag vill passa på att tacka kollegor som läst mitt manus och gett kommentarer samt uppmuntrat mig att skriva färdigt.
Under den långa skrivprocessen har jag hittat olika teman och idéer som jag försökt få att rymmas innanför pjäsens ramar: in i det lilla gula huset och mellan de fyra personerna som är där. En del teman är strömningar och trender jag ser i samhället, andra kanske är mer personliga observationer och upplevelser. Jag har försökt att inte enbart se det hela ur en persons perspektiv utan snarare utifrån. Som om man kunde gå förbi det där lilla gula huset i Larsmo eller någon annan liten ort i Finland, öppna en av väggarna och titta in hos människorna där.
Platser, personer, saker.
Det finns ögonblick jag minns så tydligt. Personer, platser, saker. De bildar en väg in i den person jag är. Jag upplever att i sådana ögonblick sammanstrålar den person jag är med den jag en gång varit. Tillsammans bildar de en mosaikartad väv av upplevelser och erfarenheter som står som grund för en tanke om hurdan morgondagen skulle kunna bli.
Vi har alla något som finns kvar. Vare sig det är huset vid åkerkanten eller en låda med gamla saker. Det kollektiva minnet består av enskilda individuella upplevelser och ögonblick. Kanske söker vi trygghet där ibland? Minnena lever inom oss och vi genom våra minnen. Samtidigt som det gemensamma erbjuder oss en trygghet vi längtar efter, önskar vi att få behålla rätten att lösa varje fråga helt individuellt.
I den fantastiska text han skrivit gör Per Ehrström det synligt hur vi, till och med då vi delar samma föräldrar och barndomshem, kan ha så olika upplevelser och uppfattningar om livet.
Oberoende hur olika vi och våra erfarenheter är, är de allra viktigaste frågorna gemensamma för oss alla.
Det är för mig en ära och ett privilegium att i egenskap av regissör få välkomna er in i Det som blir kvar.
Eftersom mitt barndomshem är ett hus vid åkerkanten i en finlandssvensk småstad, kan jag enkelt relatera till hemmet som blir kvar i vår pjäs. Trots att min åker blev bebyggd av en generation nyare hus, finns den ändå där. Det är åkern jag ser, inte husen.
Hemmet som blir kvar i vår pjäs finns i ett hus som byggdes i slutet av 60-talet, då mamman och pappan byggde sitt bo. Under de första årtiondena inreddes huset och sedan renoverades kök och toalett efter hand. Senast fixades vardagsrummet till Mikaelas studentfest. Man ser att tiden har lämnat sina spår i huset.
Mamma Alice ville bo hemma så länge som möjligt. Hon ville se sin vackra öppna åker och horisonten från det stora fönstret. Fönstret som andas med mamman till hennes sista andetag.
Hur ser ett litet hus från 60-talet på landsbygden ut? Hur låter det? Vilka ljud hörs genom fönstret, och vilka när man står på altanen? Hur ser det ut där? Hur faller ljuset in i ett hus som är byggt på en låg sockel? I ett hus vars tekniska livslängd redan passerat och där möss springer på vinden. Hushållsapparaterna fungerar, om än högljutt. På vinden finns flera kaffekokare, som inte längre används. De väntar antingen på större festligheter eller på sin egen begravning. Åkern är uthyrd för en liten summa, och arrendatorn kör sin traktor för att göra fåror, harva, tröska och vända jorden.
På ena sidan om fönstret förändras tiden, medan den på den andra sidan har stannat. Huset väntar på något som kan förflytta det ett halvt sekel tillbaka i tiden. Huset har sett mycket. Födelse, uppväxt och död; livet i hela sin bredd. Dagar blir till månader och år, till morgon-, eftermiddags- och kvällskaffe. Solen rör sig från öst till väst så pålitligt att man inte längre lägger märke till den.
I det här huset möts syskonen efter sin mors död. I ett hem som är samma för alla, men ändå personligt för var och en. Husets ljud och ljuset som faller in utifrån är samma för alla som ser och hör det. Men minnena är olika. Det här huset skulle kunna vara Ditt barndomshem. Du kan föreställa dig doftminnena, våra starkaste minnen, som en del av helheten. Hur luktade det i Ditt barndomshem? Instängt, talldoft, mögel eller nybakta bullar?
Huset åldras, dess invånare förändras. Vad är det som blir kvar? Åtminstone naturen och dess ljus. Det som finns på andra sidan fönstret.
Vi fortsätter leva.
För mig har det varit extra viktigt i just den här produktionen att karaktärerna skall vara människor från idag, de skall kunna komma emot dig på gatan utan att du tänker på att de är karaktärer från en teaterscen. Hurudana livsval vi gör, var vi bosätter oss eller vad vi jobbar med kanske påverkar vår stil och hur vi ser ut. Det har jag haft som utgångspunkt, utan att ändå understryka det för mycket.
Vi som står på scenen

Willjam Tigerstedt

Skådespelarna
Från vänster Malin Saine, Julia Korander, Willjam Tigerstedt. Längst framme Ingemar Raukola

Julia Korander
Utbildad skådespelare. Magisterexamen vid det svenskspråkiga utbildningsprogrammet för skådespelarkonst, Konstuniversitetets Teaterhögskola. Tillhör ÅSTs fasta ensemble sedan år 2024. Utexaminerad artesan inom sömnad och beklädnad.

Julia Korander
-Jag är det mellersta barnet i en syskonskara på tre systrar och tre bröder. Vi är en vargflock i livets berg- och dalbana, var och en alldeles normal, ända tills vi träffas…
Mina syskon är de enda fiender jag varken kan eller vill leva utan.

Ingemar Raukola
Utbildad skådespelare vid Teaterhögskolan i Luleå. Magisterexamen vid det svenskspråkiga utbildningsprogrammet för skådespelarkonst, Konstuniversitetets Teaterhögskola 2005. Tillhör ÅSTs fasta ensemble sedan år 2020.

Ingemar Raukola
-Är uppvuxen med allt en kan tänkas ha i syskonväg: storebror, storasyster, lillebror och lillasyster. Det är jag väldigt glad och tacksam för. Precis som syskonen i “Det som blir kvar” har vi också fått olika roller i syskonskaran, på gott och ont. Även vi kan ha väldigt olika minnen och upplevelser av samma barndomshändelser, och som kan vara lika sanna trots att de är olika.

Malin Saine
Utbildad skådespelare. Pågående magisterstudier 2024-2026 vid Teaterhögskolan i Helsingfors samt vid Calle Flygare teaterskola i Stockholm. Gästar ÅST i föreställningen Det som blir kvar.

Malin Saine
– För mig är syskonskap en unik sak. Jag tror inte att man hade blivit samma person om ens syskonskara sett annorlunda ut. Som vuxen inser man dessutom hur många beteendemönster och tankesätt man delar, oavsett hur olika eller lika man är.
Jag har en väldigt nära relation till min syster, hon är en av mina närmsta vänner. Jag ser upp till henne och är väldigt tacksam över hur vår relation utvecklats. Under den här arbetsprocessen har jag blivit extra påmind om att det inte är alla förunnat. Och att syskonrelationer, precis som alla relationer, kräver tid och engagemang för att fungera.

Willjam Tigerstedt
Utbildad skådespelare. Pågående magisterstudier 2024-2026 vid Teaterhögskolan i Helsingfors.Gästar ÅST i föreställningen Det som blir kvar.

Willjam Tigerstedt
-Hur svårt är det med syskonrelationer egentligen? Alla i min familj är syskon till någon och det är minst sagt intressant att se någon interagera med sitt syskon. Även undertecknad. Det som nu väcks hos mig är att kanske börja följa med syskonskapets finesser och hur syskon kan vrida om kniven i såret hos varandra.

Skådespelarna
Från vänster Malin Saine, Julia Korander, Willjam Tigerstedt. Längst framme Ingemar Raukola
Om syskon
Systrar och bröder
Syskonrelationer är de mest långvariga sociala relationerna vi har. Även om föräldrar och barn kan leva tillsammans i upp till ett halvt sekel, har syskon möjlighet att dela ett helt århundrade med varandra.
Hjälp och konflikter
Grunden för syskonrelationer läggs tidigt i barndomen. Ju längre syskon bor tillsammans som barn, desto närmare står de vanligtvis varandra, även som vuxna. Särskilt småbarnsåren har stor betydelse, och närvaron av ett äldre syskon under det yngre syskonets spädbarnstid förutspår ofta en stark känsla av närhet från det äldre syskonets sida. En annan faktor som påverkar syskonrelationernas kvalitet är föräldrarnas rättvisa behandling. Om föräldrar behandlat sina barn ojämlikt, är syskonrelationerna ofta sämre i vuxen ålder.
Två systrar tenderar att stå varandra närmare än två bröder eller en syster och en bror. Förutom kön har också åldersskillnaden stor inverkan på syskonrelationer. Ju mindre åldersskillnaden är, desto närmare står syskonen varandra, även som vuxna. En liten åldersskillnad kan stärka syskonbanden eftersom syskonen troligen delar fler gemensamma barndomsupplevelser, vilka fungerar som ett sorts ”klister” som håller dem samman. Syskon i samma ålder har dessutom oftare gemensamma fritidsintressen och passioner, vilket ytterligare kan stärka deras relation. Antalet syskon spelar också en roll. Ju fler syskon en person har, desto mindre tid tenderar hen att spendera med varje enskilt syskon, vilket kan minska kontakten mellan syskonen när antalet ökar.
Det geografiska avståndet mellan syskon påverkar också relationens kvalitet: ju längre ifrån varandra syskonen bor, desto mindre interaktion har de. Ökat geografiskt avstånd minskar inte bara det fysiska umgänget, utan även emotionellt stöd samt praktisk och ekonomisk hjälp.
Syskonrelationer rymmer, förutom ovillkorlig hjälp, stöd och närhet, även konkurrens mellan syskonen. Grunden för syskonkonflikter anses ofta vara kampen om föräldrarnas uppmärksamhet, omsorg, tid och andra resurser. Syskon kan således vara varandras bästa vänner, men också värsta rivaler. Gräl och meningsskiljaktigheter är därför en vardaglig del av syskonrelationer.
Konkurrensen mellan syskon är särskilt hård under barndomen eftersom föräldrarnas resurser då har störst betydelse. Även om syskonkonkurrensen mattas av med åren, innebär inte vuxenblivandet och flytten från barndomshemmet att rivaliteten upphör helt. Även vuxna syskon kan tävla om exempelvis föräldrarnas uppmärksamhet och ekonomiska stöd. Dessutom kan tävlan om föräldrarnas arv skapa konflikter mellan syskon.
Många av de faktorer som ökar syskonens känsla av närhet, kan också öka konflikterna mellan dem. Likheter mellan syskon ¨ökar konkurrensen om föräldrarnas resurser, eftersom syskon av samma kön och ålder oftare har samma behov av stöd från sina föräldrar. Dessutom är syskonkonkurrensen särskilt stark mellan syskon som vuxit upp tillsammans i samma hushåll.
Avslutningsvis
Relationerna med syskon är de längsta mänskliga relationerna vi bildar, och de präglas av både närhet och stöd, men också av konkurrens och konflikter. Även om relationerna förändras med tiden, förblir syskon vanligtvis en del av människors sociala nätverk under hela livet, från tidig barndom till sen ålderdom.

Antti O. Tanskanen
Professor i socialvetenskap, Åbo universitet
Forskningsprofessor, Befolkningsförbundet
Fotograf: Meeri Utti

Produktionsuppgifter
MANUS Per Ehrström
REGI Carl Alm
SCENOGRAFI OCH KOSTYMDESIGN Heidi Wikar
LJUS- OCH LJUDDESIGN Juho Golnick
MASKDESIGN Sabina Segerström
MEDVERKANDE
ALICE, mamman – Malin Saine *)
PATI hemvårdaren – Willjam Tigerstedt *)
MIKAELA, äldsta barnet – Julia Korander
NIKLAS, mellanbarnet – Ingemar Raukola
MARIA, yngsta barnet – Malin Saine *)
*) Magisterstuderande vid det svenskspråkiga utbildningsprogrammet i skådespelarkonst, Konstuniversitetets Teaterhögskola.
FÖRESTÄLLNINGSTEKNIKER Juho Golnick
TURNÉKOORDINATOR Frida Elmvik
TEKNIKBYGGE Juho Golnick, Jussi Kalliokorpi, Olli-Pekka Lepovuori,
Antti Niitemaa, Jaakko Savela
REKVISITA Anette Fagerström, Svante Kotilainen
KOSTYMSÖMNAD Ellinor Hellström, Camilla Reuter
SCENOGRAFIBYGGE Jon Fredriksson, Niklas Grönholm, Oskari Rantala och
Miikka Merisaari (praktikant)
BEARBETNING OCH
ÖVERSÄTTNING FÖR TEXTNING Maria Olin
SYNTOLKNING Linda Javén
TEXTNINGSOPERATÖRER Frida Elmvik (på turné)
Jenni-My Isaksson/Jussi Salminen/ Rebecka Storm (på Stora scenen)
SUFFLI Jenni-My Isaksson
REGIASSISTENT Ida Laukkanen (praktikant, ÅA Kulturanalys)
PRODUKTIONSKOORDINATOR Anna Ehrström
PROGRAMKORT OCH DIGITALT PROGRAMBLAD
FOTO OCH GRAFISK DESIGN Pette Rissanen och Sade Etelä (praktikant, Paasikivi-Opisto)
TEXT Maria Olin
ANSVARIG UTGIVARE Kira-Emmi Pohtokari
TEASER Juho Golnick, Pette Rissanen
TRAILER Jussi Kalliokorpi
TRYCKERI Paino-Kaarina oy
URPREMIÄR 30.1.2025 på TryckeriTeatern i Karis. Spelas på turné samt på Stora scenen.
LÄNGD 2 h 10 min inkl. 25 minuters paus.
I föreställningen spelas ett kort ljudklipp upp från filmen Titanic (från år 1997).
Yle väderjingle källa: Yle arkiv.
Vi tackar
Kari Mäkiranta, Pia Neovius, Victor Sibelius, Antti O. Tanskanen, Pemar stads boende- och miljötjänster, Fredrikahemmets fond och Stiftelsen Eschnerska Frilasarettet
Textning och syntolkning
Föreställningen textas och syntolkas på svenska i Subtitle mobile appen. Koden är GR7Q.
Instruktioner till appen.


















Lyssna på musik som spelas i föreställningen
Respons
Vad tyckte du om föreställningen? Kommentera gärna och berätta din åsikt om pjäsen och om teaterbesöket via vårt formulär.
Tack för besöket!
Vi erbjuder även andra föreställningar denna period! Kolla vår repertoar här.





