Drama

År 1939. Mannen som inte kunde tala avgjorde världens framtid. Spelas på Stora scenen till och med den 4.3.2017.

 

Åbo Svenska Teater sätter upp pjäsen Kungens tal, som inspirerade till den mycket
omtyckta och Oscarsbelönta filmen (år 2010) med samma namn.

År 1924 har Kung Georg V av England öppnat världens dittills största utställning The British Empire Exhibition på Wembley stadion. Hans öppningstal har sänts i radio som vid tidpunkten var en av teknikens stora nya landvinningar och Kungens tal har för första gången någonsin nått hela det brittiska imperiets alla hörn samtidigt.

Utställningen pågår i två år och öppningstalet vid invigningen av den andra säsongen har med bravur hållits av kronprins David. Hans yngre bror Prins Albert, ”Bertie”, har sedan 4-års åldern stammat svårt och har därför helst velat hålla sig undan offentligheten.

Kungen anser dock att båda sönerna ska tränas i att tala offentligt och han beordrar därför Bertie att hålla talet vid utställningens avslutning i oktober 1925. Det blir en för alla parter pinsam tillställning och Berties förnedring är mycket smärtsam. Han söker hjälp för sitt stammande hos de mest ansedda doktorerna i London, men förgäves. Ingen lyckas hjälpa honom.

Tio år senare är Georg V fortfarande kung. Nu terroriseras den ena halvan av Europa av Hitler, medan Stalin sätter skräck i den andra.

Englands premiärminister Stanley Baldwin tror ändå, liksom många andra, att det hotande världskriget ännu ska kunna undvikas.

Kronprins David har förälskat sig i en gift kvinna, fru Wallis Simpson från Baltimore i USA, och han vill absolut gifta sig med henne.

Berties fru Elizabeth har lyckats hitta en ny talspecialist, Mr. Lionel Logue från Australien. Logue ska, med sina minst sagt okonventionella behandlingsmetoder, försöka hjälpa Bertie med stammandet som fortfarande gör livet svårt för honom.

När Kung Georg V dör, blir David Kung Edward VIII och nu uppstår en politisk kris eftersom det är en konstitutionell omöjlighet att en frånskild kvinna skulle bli drottning. Edvard ser inget annat val än att abdikera, vilket han gör den 11 december 1936.

I ett läge då hela världens öde hänger på att Kungen av England ska vara den samlande kraften för det förenade motståndet mot Hitlers barbari, kröns den fortfarande svårt stammande prinsen ”Bertie” till Kung Georg VI den 12e maj 1937 i Westminster Abbey i London.
Mycket snart måste Bertie hålla ett tal i radion för hela världen. Hitler kommer att höra på det. Stalin och Roosevelt kommer att höra på det. ALLA kommer att höra på det.

Resten är historia.

 

 

Föreställningen textas till finska.

Sagt om Kungens tal:

 

"Samspelet mellan Peter Ahlqvist och Riko Eklundh fungerar utmärkt i ÅST:s Kungens tal, de ger till och med sina brittiska föregångare Colin Firth och Geoffrey Rush en match." HBL/Katja Sandqvist

"Sympaattinen tarina, joka resonoi kuninkaallisista kulisseista huolimatta kenen tahansa elämään." TS/Irmeli Haapanen

"Kungens tal on vahvaa draamaa. Liikuttavinta näytelmässä on myötäelämisen kokemus." Extempore/Jaakko Virrankoski

"Det märks att hela ensemblen, både skådespelare och teknisk personal deltar med samma inlevelse i att skapa en berättelse som berör." VN/Jenny Wiik

"Riko Eklundhs och Peter Ahlqvists sampel är organiskt" ÅU/Ann-Christine Snickars

"Riko Eklundh har karisman som krävs för att bära en hel föreställning... Bara hans närvaro får det att hända saker, han hämtar med sig så mycket liv till scenen med en självklarhet som är beundransvärd - utan att han för den skull någonsin stjäl uppmärksamheten av de andra." YLE/Tomas Jansson

"Peter Ahlqvist lyckas hantera den stora utmaningen - stamningen - på ett tillräckligt trovärdigt sätt, och prinsens otrygghet och ständiga oro bär han också effektivt med sig." YLE/Tomas Jansson

"Riko Eklund on kuin luotu sympaattisen puheterapeutin, Lionel Loguen, rooliin. Eklund yhdistää roolissaan viehättävällä tavalla kepeän hyväntuulisuuden ja vakavasti otettavan charmin. Roolissaan puheterapeuttina hän suorastaan huokuu välitöntä lämpöä." Extempore/Jaakko Virrankoski

"Ahlqvist on muutenkin tämän esityksen kunkku. Lapsesta asti kiusatun ja ”oikeaan” muottiin pakotetun ihmisen ahdistus, pelko ja varauksellisuus näkyvät Ahlqvistin jäykistyneessä kehossa ja kireillä kasvoilla. Änkytyksen hän tekee liioittelematta mutta silti niin vahvasti, että se synnyttää jopa kinesteettistä empatiaa katsojassa." TS/Irmeli Haapanen

"Sisäänpäin kääntyneen Bertien eli prinssi Albertin roolissa nähdään Peter Ahlqvist. Hän ilmentää prinssin ahdistuneisuutta, pinnan alla vellovaa raivoa ja sulkeutuneisuutta vakuuttavasti, jopa niin, että hänen kiusalliset tuntemuksensa voi katsoja kokea omissa nahoissaan." Extempore/Jaakko Virrankoski

"Riko Eklundh Lionel Loguena luo ilmeikkään vastaparin jäyhälle Yrjölle. Loguella on omat kipupisteensä, ja Eklundh on sisäistänyt ne hyvin rooliinsa. Kaksikon kohtaamisista syntyvät esityksen vahvimmat kohtaukset, koska niille annetaan riittävästi rauhaa ja aikaa." TS/Irmeli Haapanen

"Åbo Svenska Teaters uppsättning hade för sin del fötjänat en Oscarsnominering för bästa scenografi." HBL/Katja Sandqvist

"Oikean tunnelman luomisessa suuri rooli on lavastuksen lisäksiMatti Seppäsen suunnittelemilla puvuilla, joiden loistokkaasta moninaisuudesta pääsee nauttimaan erityisesti Albert/Yrjön puoliso Elisabet (Amanda Nyman)." TS/Irmeli Haapanen

"Åskådaren får också sitt behov av glamour tillfredsställt genom prinsessan/drottning Elizabeths tjusiga garderob... Amanda Nyman är ett utmärkt val för rollen som hon växer in i alltmer under pjäsens gång." HBL/Katja Sandqvist

"Kungens tal’n visuaalisuus on omaa luokkaansa. Peter Ahlqvist on suunnitellut majesteettisen lavastuksen massiivisine kirjahyllyineen ja kultauksineen. Ada Halosen valosuunnittelu luo hämyisiä, sielukkaita näkymiä. Kokonaisuus on jollakin tavoin elokuvamainen, mitä vahvistaa kohtausten välillä tunnelmoiva pianomusiikki. Jopa lavastuksen vaihdot ovat osa näytelmän taidetta, sillä niin kauniisti ja sulavasti ne on toteutettu pyörivää näyttämöä hyödyntäen." Extempore/Jaakko Virrankoski

"Det är dock inte bara en pjäs om kärlek, utan också om vänskap och medmänskilg värme, vilket understryks på ett rent konkret plan av att hela ÅST:s ensemble förutom att spela sina roller även deltar i det tekniska arbetet bakom scenen. Och omvänt har också flera personer i den tekniska personalen fått roller på scenen. De kallar det "ÅST-anda" och är väldigt stolta över den, står det i programbladet. Med rätta. När föreställningen är över har även publiken blivit en del av denna ÅST-anda och applåderna vill aldrig ta slut." HBL/Katja Sandqvist

"Vilka tal lyssnar vi till i dag? Vems röst hörs? Vem hjälper människor att tala? Vem har makt att påverka en hel nation? Med sådana frågor rullande i huvudet blir Kungens tal också en aktuell pjäs. Den handlar om människans roll i de förtryckande sociala strukturerna, hur man bryter sig fri och får sin egen röst hörd." VN/Jenny Wiik

Feb 2017
TiOnToFr
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
     

Föreställningsdatum


To 2.3 kl.13
Fr 3.3 kl.19
Lö 4.3 kl.14 & kl.18
 

Information


Genre: Drama

Premiär: 24.9.2016

Scen: Stora scenen

Längd: ca 2 h 10 min inkl. paus

 

Produktionsgrupp


Regi och översättning: Pekka Sonck

Scenografi: Peter Ahlqvist

Dräktdesign: Matti Seppänen

Ljusdesign: Ada Halonen

I rollerna: Kung George VI - Peter Ahlqvist, Lionel Logue - Riko Eklundh. I övriga roller Thomas Backlund, Kenneth Battilana, Ove Grundström (i Lasse Fagerströms roll), William Malkamäki/Alvar Svartsjö, Amanda Nyman, Monica Nyman, Sabina Segerström, Jerry Wahlforss och Bror Österlund.

Instagram